Vi har i dette prosjektet om utfordringer med flerspråklige elever valgt å fokusere på samarbeid mellom skole og hjem. Er det mulig å opprette den kontakten med elevens foresatte som vi gjennom opplæringsloven er pålagt å ha? Dette emnet er alt for omfattende til at vi vil kunne gjøre noen konklusjon, men vi ønsker å belyse noen sider ved denne problemstillingen.

onsdag 6. april 2011

Manglende integrering - et språkproblem?

Vi har gjennom en rekke oppslag i media den siste tiden kunnet lese om en integrerings politikk som kan synes å ikke fungerer. Etniske norske flytter fra områder med høg innvandretetthet fordi disse lokalmiljøene oppleves som ubeboelige (artikkel i aftenposten 30.mars). Tall fra SSB viser at dette er en realitet. Hvorfor har vi etter 20 år med en bevisst innvandringspolitikk i Norge ennå ikke klart å nå målsetningene om å integrere de som av ulike grunner kommer til landet vårt?

I følge prognoser fra SSB vil det om 15 år være om lag 1 million mennesker med innvandrerbakgrunn i Norge. NHO advarer om at manglende integrering truer velferdsstaten. Problemer knyttet til språk og kulturforskjeller er forklaringer som brukes. Styrket språkopplæring presenteres som nøkkelen. Her kommer skolen inn som aktør, og den oppgaven som samfunnet hittil ikke har klart å løse på en tilfredsstillende måte blir lesset over på lærere og skoler med begrensede ressurser. Regjeringen legger opp til styrket norskopplæring for innvandrere hvor det stilles krav om dokumentert språkopplæring for å få norsk statsborgerskap.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar