Vi har i dette prosjektet om utfordringer med flerspråklige elever valgt å fokusere på samarbeid mellom skole og hjem. Er det mulig å opprette den kontakten med elevens foresatte som vi gjennom opplæringsloven er pålagt å ha? Dette emnet er alt for omfattende til at vi vil kunne gjøre noen konklusjon, men vi ønsker å belyse noen sider ved denne problemstillingen.

onsdag 6. april 2011

Hvorfor dette prosjektet?

Hvordan kan jeg som lærer etablere et godt skole-hjem samarbeid, der barnet har flerspråklig bakgrunn?

Denne bloggen skal fungere som dokumentasjon og presentasjon av et lite prosjektarbeid vi gjennomfører på en ukesamling 1. året i grunnskolelærerutdanningen. Vi skal gjøre rede for hvordan vi vil gå frem for å etablere et godt skole-hjem samarbeid der familien er flerspråklig (fremmedspråklig). Vi kommer til å konsentrere oss om familier som er fra ikke-vestlige land.

For å få foreldrene til å møte er det en god ide med innkalling på morsmål der vi presiserer viktigheten av oppmøte. Konkret og lettforståelig tekst/språk med evt bilder og andre virkemidler for å klargjøre budkapet. Bor familien på asylmottak er det en god ide å ta kontakt med asylmottaket for å presisere viktigheten av at forelderene møter, evt ta kontakt med familiens flyktningekoordinator på NAV.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar