Vi har i dette prosjektet om utfordringer med flerspråklige elever valgt å fokusere på samarbeid mellom skole og hjem. Er det mulig å opprette den kontakten med elevens foresatte som vi gjennom opplæringsloven er pålagt å ha? Dette emnet er alt for omfattende til at vi vil kunne gjøre noen konklusjon, men vi ønsker å belyse noen sider ved denne problemstillingen.

onsdag 6. april 2011

Eksempel på et godt skole-hjem samarbeid

For å etablere en god kontakt med foreldrene er det viktig med et godt første møte med foreldrene. Det første møtet legger grunnlaget for videre samarbeid.
Foreldre plikter å sørge for at barna deres får skolegang, og skolen plikter å legge til rette for best mulig opplæring i samarbeid med foreldrene.

Her en en filmsnutt som viser hvordan det kan gjøres:

Film fra Kjølberg skole

Foreldre med minoritetsspråklig bakgrunn kan ha behov for en annen type informasjon enn foreldre som selv har erfaring med norsk skole. I tillegg har mange minoritetsspråklige foreldre behov for å få informasjon og delta i diskusjoner på et annet språk enn norsk.
På Kjølberg skole i Fredrikstad har de utviklet rutiner og praksis som skal ivareta og imøtekomme mangfoldet i foreldre- og elevgruppa på en likeverdig måte. Blant annet har
Kjølberg skole ansatt en teamleder med ansvar for å ivareta og følge opp minoritetsspråklige elever og foreldre og være bindeledd mellom administrasjon, øvrige samarbeidspartnere, lærere og foresatte i alle saker som omfatter minoritetsspråklige elever.

Teamleder legger vekt på noen av rutinene de har for å nå alle foreldre:
- Benytte tolk eller tospråklig lærer i samtale med foreldre
- Ringe hjem for å informere om foreldremøte
- Formøte med språklige minoritetsforeldre og tospråklige lærere før det ordinære foreldremøtet. Ulik informasjon blir gjennomgått, forklart og diskutert

Kilde: http://www.skoleipraksis.no/flerkulturell-opplering/filmer/hjem-skole-samarbeid/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar