Vi har i dette prosjektet om utfordringer med flerspråklige elever valgt å fokusere på samarbeid mellom skole og hjem. Er det mulig å opprette den kontakten med elevens foresatte som vi gjennom opplæringsloven er pålagt å ha? Dette emnet er alt for omfattende til at vi vil kunne gjøre noen konklusjon, men vi ønsker å belyse noen sider ved denne problemstillingen.

onsdag 6. april 2011

Hvorfor skole-hjem samarbeid?

Formålsparagrafen i Opplæringsloven § 1-1 første ledd understreker at det gjennom hele grunnopplæringen, både i grunnskole og videregående opplæring, skal vektlegges å skape gode samarbeidsformer. Det er grunnleggende enighet om at nært samarbeid mellom skole og foreldre er verdigfullt og nødvendig for å skape et godt grunnlag for læring og trivsel på skolen. Det er viktig å få etablert et godt samarbeid mellom skolen og hjemmet så tidlig som mulig. Samarbeidet mellom skolen og hjemmet må bygge på gjensidig respekt. Et positivt samarbeid mellom lærere og foreldre vil være med på å styrke familiens evne til å mestre framtidige problemer og gi forventninger om at deres barn kan lykkes i skolen.

Litteratur: Svanberg, Ray & Wille, Hans Petter (2009): La stå!. Gyldendal Norsk Forlag AS: Oslo

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar