Vi har i dette prosjektet om utfordringer med flerspråklige elever valgt å fokusere på samarbeid mellom skole og hjem. Er det mulig å opprette den kontakten med elevens foresatte som vi gjennom opplæringsloven er pålagt å ha? Dette emnet er alt for omfattende til at vi vil kunne gjøre noen konklusjon, men vi ønsker å belyse noen sider ved denne problemstillingen.

onsdag 6. april 2011

Hvordan lette kommunikasjonsproblemene?

Forberedelser er viktig. Det kreves mye arbeid i starten for å få foreldrene på banen. Flerspråkelige foreldre har ofte helt andre skolebakgrunner og kanskje ikke noen skolebakgrunn i det hele tatt. Ofte i skolesystemet i ikke-vestlige land har ikke skolen og foreldrene kontakt i det hele tatt.

Når språket er til hinder for å opprette et samarbeid, må vi se på andre måter å kommunisere på. Her er noen metoder som vil være til hjelp for dette:

  • Brev og informasjon på morsmål.
  • Korte og lettfattelige brev; her kan også tolketjenesten være til god hjelp.
  • La barna få i lekser å minne på foreldrene om evt. møter og elevsamtaler. Her kan man skrive på hendene til de små barna, og de eldre kan skrive det på lekseplanen sin.
  • Gjennomfør elevsamtaler evt. foreldremøter i samarbeid med tolk.
  • Gjennom konkretisering av ukeplaner/lekseplaner med f.eks. bruk av bilder i stedet for tekst, kan man lettere synliggjøre for foreldrene hva barna gjør i skolehverdagen
"Eksempel på lekseplan/ukeplan med bilder"
Trykt med tillatelse fra Monica Svendsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar